Psycho-educatie 6. Emotionele zelfcontrole: Gevoelens hebben zonder je mee te laten slepen

ADHD-ers hebben de neiging hun gevoelens zeer sterk uit te drukken. De emotionele zelfcontrole kan haperen. Ze worden sterker beïnvloed door hun gevoelens dan anderen. Dat heeft ook invloed op hun vermogen om verder te kijken dan hun gevoelens en rekening te houden met het gezichtspunt van iemand anders.

Lees verder

Psycho-educatie 5. Vergeet niet te herinneren: Het draait om het juiste moment

We hebben het allemaal druk vandaag de dag: voicemail afluisteren, post openen en afspraken nakomen. ADHD-ers hebben grote moeite om zich hun taken op het juiste moment te herinneren. Vaak worden taken compleet vergeten of pas herinnerd wanneer het al te laat is. Succes in het leven van een volwassene hangt grotendeels af van het zogeheten prospectieve geheugen.

Lees verder

Psycho-educatie 4. ADHD en tijdsbesef: ‘Is het nu al weer 5 uur?’

We hebben allemaal een interne klok die in de gaten houdt hoeveel tijd is verstreken, ons tijdsbesef.. Maar bij ADHD’ers tikt die klok niet zo hard en slaat minder luid alarm als het tijd is geweest. Dat leidt tot armzalige planningen en slecht tijdbeheer (time-management).  We hebben de neiging om te blijven hangen in wat we leuk vinden om te doen en daar veel tijd aan te besteden en niet te beginnen aan wat we aan saaie taken moeten vervullen. Of we trekken er te weinig tijd voor uit.  Een podcast over tijdsgevoel.

Lees verder

Psycho-educatie 3. Werkgeheugen: RAM van het brein

ADHD’ers beklagen zich over een slecht geheugen waar zo maar belangrijke dingen uit kunnen verdwijnen! Als wij ons zelf er niet over beklagen dan wel onze familielden! En het klopt. Deze aflevering gaat over het werkgeheugen.  Dat is het geheugendeel dat dingen even vasthoudt en het verwerkt. Als informatie hier weglekt komt het ook niet in het lange termijngeheugen en is er dus niets om je herinneren. 

Lees verder