Psycho-educatie 45. Begrijp ADHD als je het hebt

Weten wat je hebt maakt alles uit! Een diagnose beantwoord in een klap een aantal prangende vragen! De kracht die je onzichtbaar tegenwerkt heeft een naam!. Je kunt eindelijk werken aan oplossingen! Ja, als je ADHD hebt of vermoed dat je het hebt is zeker weten belangrijk!!!

Lees verder

Psycho-educatie 44. Hersenscan, te weinig science, te veel fictie

Een diagnoseonderzoek voor ADHD gebeurt meestal op basis van de geschiedenis van de patient. Het bestaat uit vragenlijsten of gesprekken waarbij er wordt gekeken in welke levensfases ADHD-kenmerken voorkomen. Deze onderzoeksmethodiek is niet ideaal en vandaar de experimenten met hersenscans om naar ADHD te zoeken. Maar of dat al betrouwbare tetsts heeft opgeleverd? Is een investering in deze diagnostiek je geld waard?

Lees verder

Psycho-educatie 43. Waar kijk je naar: criteria diagnose – best belangrijk

De criteria voor diagnose van ADHD worden internationaal vastgesteld en gepubliceerd in een soort handboek voor de psychiatrie, het DSM. Psychiaters gebruiken doorgaans deze criteria voor hun diagnoseonderzoek. De criteria worden bijgesteld als onderzoeken daar aanleiding toe geven of opvattingen veranderen. We leven nu in het DSM 5 tijdperk.

 

Lees verder

Psycho-educatie 42. Medicatie: Wat is de goede dosering?

Medicatie kan verbetering brengen in planning, organiseren, prioriteiten stellen, time management, aandacht vasthouden, aandacht voor details, afleiding weerstaan, behoud van aandacht bij lezen. Maar in welke dosering moet je er van nemen? Wat is de ideale dosis voor jou?

Lees verder

Psycho-educatie 41. De voordelen van medicijnen: tussen placebo en wondermiddel in

Onderzoek naar ADHD onder volwassenen wijst uit aan dat stimulatiemedicatie de concentratieboog verlengt en aandachtverlies vermindert, de onrust vermindert net als de impulsiviteit.  Dat zijn allemaal goede dingen. Stimulanten beïnvloeden ook ijver, reactievermogen, werkproductiviteit, doorzettingsvermogen, werkgeheugen, arbeidsproductiviteit, fijne motoriek, en algehele coördinatie. Dus concluderend gaan ADHD-ers door medicatie beter presteren op simpele en complexe taken. Medicatie kan verbetering brengen in planning, organiseren, prioriteiten stellen, time management, aandacht vasthouden, aandacht voor details, afleiding weerstaan, behoud van aandacht bij lezen

Lees verder